Melihat Kuasa Allah | Sebuah catatan seorang Jurufoto

Kelantan bukan tanah tumpah darah saya. Saya tidak mempunyai darah daging di sana. Namun hati saya membuak-buak ingin membantu ketika berita mengatakan Kelantan banjir besar. Ketika bersolat hajat di UK Perdana pada 26 Disember 2014 selepas solat Jumaat, saya gagal menahan air mata sedangkan waktu itu hujan mencurah-curah di luar masjid. Manakala bumi Kelantan sedang dipenuhi dengan air bah. Langit sekitar Kuala Lumpur hingga ke Bangi gelap. Hujan turun 24 jam. Tahukah kita bahawa waktu itu penduduk yang terlibat sedang membawa anak-anak, isteri, ibu mereka ke tempat lebih selamat.
Saya tidak tahu di mana Manik Urai, saya tidak tahu bagaimana Tumpat, saya tidak dapat gambarkan bagaimana Kuala Krai, Gua Musang dan Jeli. Tapi saya dapat menggambarkan air bah sedang mengganas.
31 Disember 2014 saya mengambil keputusan mengikuti misi bantuan banjir anjuran UKM. Saya korbankan cuti. Saya menaiki kenderaan 4x4 bersama pasukan peninjau ke Tumpat Kelantan. Saya bercuti ke Kelantan. 31 Disember juga adalah hari lahir puteri bongsu. Saya hanya mampu menghantar mesej ringkas kepada anak bongsu itu.
1 Januari 2015 saya menyambut tahun baru di suasana yang menyayat hati. Saya melihat ibu menagih beras dari lori bantuan kemanusian UKM. Bapa meminta air bersih dari petugas kami. Sedangkan saya menghantar hadiah hari jadi isteri pada tarikh itu dengan sebuah kewajipan membantu mangsa banjir. Dua hari jadi anak dan isteri ketika melihat jiwa ibu dan ayah kehancuran perasaan dilanda banjir! Allah menguji mereka dan saya.....
Pagi 3 Januari 2015 saya tiba di Bangi dari Kelantan dan bersarapan pagi dengan nasi goreng sedangkan masih teringat keluhan seorang ayah dalam loghat Kelantan " Ni tengah dok fikir macam mana nak hidup...nak makan...nak sekolahkan anak yang masuk tingkatan 2 tahun ini....."

Saya sambung catatan ini hari ini...namun anda fikir-fikirkanlah apa yang mahu anda sumbang di surau, masjid dan lain-lain tempat agar mangsa-mangsa banjir akan terubat jiwa yang remuk.....

#Pesanan saya sediakan tisu jika ingin membaca catatan ini dan menatap gambar-gambar saya.....

CATATAN INI MERUPAKAN PANDANGAN PERIBADI DAN TIADA BERKAITAN DENGAN ORGANISASI KERJAYA SAYA

Rabu, 14 Januari 2015

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul

11 Januari 2015 |

UKM: Pendaulat Amanah Negara.

En Sufian menyambut rombongan Naib Canselor UKM dengan perasaan gembira dengan menampakkan wajah terharunya. Halaman rumahnya masih dipenuhi air bah. Beliau bersalaman dan memeluk Datuk Profesor Dr Noor Azlan Ghazali begitu mesra. Begitu juga dengan lain-lain pegawai UKM yang mengiringi Naib Canselor.
En Sufian (kanan)  menyambut kehadiran
Prof Datuk Dr Noor Azlan
Kampung Pulau Manis, Pekan Pahang masih digenangi air bah di beberapa tempat. Namun tidaklah menyeluruh. Sungai Pahang yang terletak di sebelah kanan jalan dan paya masih dilimpahi air. Kampung Pulau Manis merupakan kampong angkat UKM sejak mengalami banjir besar pada tahun 2006 dan 2007. Misi bantuan banjir sering kali ke sini selepas kampong ini mengalami banjir. Bezanya keadaan banjir hanya tinggi atau tidak sahaja.

Menceritakan keadaan penduduk ketika banjir amat menggerunkan. Mereka diselamatkan oleh pasukan Bomba dan Penyelamat dengan menaiki bot menyusuri sungai Pahang ketika air sedang tinggi dan berarus deras. Sekiranya berlaku kemalangan, pastinya akan menjadi insiden yang menyayat hati, jelas En Supian.

Sekolah Kebangsaan Pulau Manis masih belum boleh dimasuki oleh kenderaan ringan. Air masih di paras lutut. Padang sekolah masih berlumpur. Di belakang sekolah Sungai Pahang jaraknya cuma seratus meter. Kelihatan air sungai masih deras dan tinggi.

Prof. Noor Azlan mengharapkan ada sesuatu program yang boleh diadakan kepada penduduk dan anak-anak muda di kampung ini selepas banjir sudah pulih.

Sekolah Kebangsaan Pulau Manis
Selepas melawat Kampung Pulau Manis, Pekan kami ke Kampung Pulau Tawar, Jerantut. di sini seramai 120 orang pelajar kolej kediaman Keris Mas dan Kolej Rahim Kajai telah menyertai gotong royong membersih Sekolah Menengah Kebangsaan Pulau Tawar dan Sekolah Agama Pulau Tawar. Seperti di mana-mana kawasan bencana banjir, kedua-dua sekolah ini dilanda banjir begitu teruk.

Selain sukarelawan dari UKM, terdapat sebuah syarikat yang membawa pasukan sukarelawannya membersih SMK Pulau Tawar. Syarikat ini telah membawa jenteranya seperti traktor, jenerator penyedut air untuk memudahkan kerja-kerja pembersihan. Keadaan lumpur masih tebal, kesan banjir kelihatan di merata kawasan sekolah. Menurut Pengetua SMK Pulau Tawar, sekolah akan dibuka pada hari Isnin esok hari.

Sukarewalan UKM di SMK Pulau Tawar, Jerantut.
Petang itu rombongan Naib Canselor UKM bergerak pulang ke Bangi dengan dua buah kereta pacuan empat roda mengiringi kereta rasmi beliau. Hujan sederhana turun ketika kami meninggalkan Kampung Pulau Tawar. Kelihatan Sungai Pahang mengalir seperti lesu di sebelah kiri. Penduduk kampong kelihatan masih mengemas rumah yang saya pasti entah bila akan ada kesudahannya. Tiga buah bas UKM membawa pelajar-pelajar pulang ke Bangi kerana mereka ada tugas sebagai pelajar.

14 Januari 2015: Malam tadi siaran TV menyiarkan berita Pahang kembali banjir, Bangi cuaca cerah. Kita seperti melupai banjir di Pantai Timur. Sedangkan kesan banjir kuning masih kelihatan di sana sini. Seorang Ustaz memohon bantuan untuk mengemas pakaian terpakai di Masjid UKM.

Kehidupan kita teruskan doa dan harapan kita teruskan jua disamping menghulur bantuan sekadar termampu.

Pengetuan SMK Pulau Tawar menerima sumbangan daripada Naib Canselor UKM.

Selasa, 6 Januari 2015

Abang Ali dengan inovasinya untuk jimatkan lilin.

Abang Ali yang berasal dari Calcutta India telah tinggal di Pekan Laloh, Manik Urai Kelantan sejak tahun 1985. Berkahwin dengan orang Kelantan dan membuka sebuah bengkel kereta. Menghadapi kerugian lebih RM 200 ribu sejak banjir di Kelantan.

Dalam kesusahan abang Ali ada inovasinya. Sebatang lilin dipotong tiga dan direndamkan kedalam minyak masak. Hasilnya lilin tersebut boleh tahan lama.

Siapa mahu cuba silakan...

Abang Din




Petikan dari Portal Berita UKM

Bantuan Bencana Banjir Kepada Dua Sekolah Yang Menyumbang Kepada Penubuhan UKM
Selasa, 06 Januari 2015 15:29

Cetak PDF

Oleh Abd Raai Osman
Foto Abd Raai Osman
TUMPAT, KELANTAN, 1 Januari 2015 - Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hari ini telah menyampaikan sumbangan banjir kepada Sekolah Menengah Kebangsaan Tumpat dan Sekolah Kebangsaan Tumpat dalam majlis ringkas tetapi amat menyentuh perasaan di sini hari ini.
Kedua-dua sekolah itu melakar sejarah sendiri apabila pernah menderma wang ketika kempen penubuhan UKM sekitar akhir tahun 1960an dahulu.
Ketika awal penubuhan UKM, SMK Tumpat telah menderma sebanyak RM5.50 dan SK Tumpat sebanyak RM3.50 .
Bantuan itu telah disampaikan kepada Pengetua SMK Tumpat Haji Wan Ali bin Mamat, seorang graduan UKM dalam bidang Fizik Gunaan pada tahun 1983 dan Guru Besar SK Tumpat Haji Mohd Samsudin bin Yusoff.
Ia dihadiri oleh Pegawai Pendidikan Daerah Tumpat, Khairuddin Mohamed, Timbalan Pendaftar UKM Haji Abd Razak Hussin dan Setiausaha kehormat Bulan Sabit Merah UKM Haji Zainuddin Daud bersama 20 orang petugas misi banjir UKM.
Petugas UKM juga telah mengunjungi rumah-rumah guru yang mengalami bencana banjir dan menyampaikan sumbangan dari tabung zakat UKM.
Abd Razak yang juga Ketua Petugas Misi Bantuan Banjir UKM berkata jumlah sumbangan kedua-dua sekolah itu mungkin kecil mengikut nilai sekarang namun ia menjadi pencetus semangat kepada pengurusan UKM ke arah memberi pendidikan yang  cemerlang.
Abd Razak berkata masyarakat Tumpat sejak itu telah dekat di hati warga UKM justeru bencana banjir telah membawa warga UKM menemui masyarakat Tumpat dalam usaha membantu mereka.

Isnin, 5 Januari 2015

Pertemuan dengan insan-insan yang mulia

2 Januari 2015:

Perjalanan dari Kota Bahru setelah membeli barang tambahan di Pengkalan Kubor petugas seramai 20 orang telah berhenti di pinggir jalan bersempadan dengan daerah Tumpat untuk membungkus barangan tersebut agar mudah dibuat pengagihan kelak. Pengkalan Kubor tidak semeriah sebelum ini. Mungkin kerana hari ini Jumaat atau kesan bencana banjir masih dirasai oleh rakyat Kelantan khasnya dan rakyat Malaysia amnya.


Rezeki yang Allah tarik balik
Ketika menuju ke Kuala Krai perjalanan agak sesak kedua-dua arah. Oleh kerana konvoi kami dengan enam kereta pacuan empat roda dan sebuah lori dengan sarat muatan air dan lain-lain keperluan maka pergerakkan kami agak terbatas untuk berada dalam satu barisan. Kenderaan Bahagian Keselamatan UKM berada di hadapan yang diketuai oleh Leftenan Kolenal (B) Jury Saripan. Entah bagaimana kerana kuasa pecutan antara satu sama lain agak berbeza maka lori dan dua lagi jep 4x4 tertinggal jauh di belakang.

Ketika tiba Pekan Laloh Manik Urai hari hampir senja. Dua buah pacuan empat roda dan lori belum tiba. Kami berhenti betul-betul di hadapan sebuah bengkel kereta yang sudah musnah. Manakala deretan lain adalah kedai-kedai runcit dan lain-lain kedai yang memberikan kemudahan asas kepada penduduk setempat dan orang-orang yang lalu lalang di situ. Saya kira ramai yang balik ke Kelantan lebih arif dengan pekan kecil ini. Saya juga mengandaikan ramai antara anak-anak Kelantan sering singgah di sini ketika balik kampung. Laloh telah musnah wahai sahabatku......

Kemusnahan sebuah perniagaan di Kampung Laloh

Hari ini ketika dalam perjalanan pulang kami tiba di sini ketika matahari masih bersinar berbanding pada 31 Disember ketika tiba di Laloh malam gelap menyelimuti pekan ini tak ubah seperti dilanggar garuda. Rezeki kami begitu ditentukan oleh Allah. Mungkin berkat wang zakat dibawa oleh pegawai-pegawai UKM yang menjadikan usaha kami diberi keberkati.....

Sedang berbual dengan seorang wanita, muncul suaminya berasal dari India yang lepas itu kami diperkenalkan dengan nama Abang Ali. Orang di Laloh menyebut dia sebagai Ali Bangla. Tinggal di situ sejak tahun 1985 dengan mengusahakan sebuah bengkel kereta. Keramahan abang Ali mendekatkan kami dengan insan-insan malang di Laloh. Lori dan dua buah jeep telah selamat tiba biarpun ada sedikit kegusaran.
Abang Ali (kiri) bersama Haji Abd Razak Hussin
Ketua Misi Bantuan Banjir ke Tumpat.

Pandangan abang Ali diterima pakai dan kami membawa lori yang sarat dengan muatan masuk ke Kampung Laloh. Masyaallah di sana ada insan mulia lagi. Mereka rupa-rupanya anak kepada mangsa yang tinggal di Bandar Baru Bangi. Mereka balik ke Laloh untuk merasai derita ibu dan ayah. Seorang membuka bengkel kereta di Sekysen Tujuh, seorang lagi berniaga di Up Town Jalan reko. Manakala seorang lagi bekerja di Hitachi Bandar Baru Bangi. Mereka pada mulanya tidak memperkenalkan identiti berada di Bangi. Tapi ketika pertama kali melihat kami mereka tahu kami dari Bangi kerana ramai yang memakai baju tertera lambang UKM yang keramat. Benarlah kata pujangga, permata kalau berada di dalam lumpur pun tidak akan hilang seri dan nilainya!

Bayangkan bantuan diterima ketika malam
telah memberi salam......(UKM Pendaulat Amanah Bangsa)
Insan-insan inilah yang membantu kami mengagihkan kepada penduduk-penduduk di situ. Mereka menggunakan kenderaan 4x4 yang dimiliki untuk mengedar di kawasan hujung kampung. Semua barang bantuan dipindah dalam empat kali dan selesai kerja-kerja pengedaran pada jam 11.00 malam.

Kenapa harus kami menyerahkan sendiri biar pun hari sudah larut malam? Ini adalah barang-barang hasil sumbangan warga UKM. Kami bukan mencari nama. Kami hadir dengan niat untuk menyumbang tanpa tersirat apa jua niat. Sumbangan  dari wang zakat yang diamalkan oleh warga UKM menerusi potongan gaji telah sampai ke tangan yang sepatutnya. Wahai warga UKM anda insan tepilih kerana zakat anda telah sampai ke tangan insan malang di kampung dan ceruk yang terpencil.


Konsep agihan yang diamalkan ialah, Lembaga Zakat Selangor akan  pulangkan semula 50% kepada UKM dengan  pecahan 43.75% untuk agihan dan 6.25% utk upah pengurusan amil zakat

Saya fikir malam itu pastinya ada yang dapat tidur dengan tikar baru, selimut baru, kain pelikat dan kain batik baru. Anda telah menyelimuti tubuh gersang dalam kesejukan malam. Anda telah membenarkan seorang muslim bersoalat dengan sejadah dan kain pelikat baru. Doa mereka ketika solat pasti akan sampai kepada jiwa anda. Semua insan tidak mengenali anda, tetapi Allah Maha Mengetahui...


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:”Sesungguhnya Allah telah memfardhukan zakat sebagai pembersihan terhadap harta.” Riwayat Bukhari

Malam ini (anda pembayar) ketika tidur, anda telah tidur bersama seorang ibu atau bapa yang sedang kenangan silam dan harapan masa depan. Anda sahaja yang menikmati rahmat disebalik menunaikan zakat!!

Pasukan petugas dari UKM bersama pemuda-pemuda (dari kanan no 3-5 ) di Kampung Laloh










Ahad, 4 Januari 2015

Mata merakam, telinga mendengar.

Jurufoto orang seni. Antara melihat dan mendengar kadang kala memberikan lenangan air mata. Namun sebagai sukarelawan harus menahan perasaan kerana kita boleh diibaratkan sebagai kaunselor yang melihat dan mendengar masalah orang lain yang dalam kesusahan. Saya catatkan beberapa memori di sini kadang kala membawa dalam ingauan mimpi dan terdengar ketika mahu menjamah makanan yang lazat, ketika mahu beradu di bantal empok.

Walaupun OKU tetapi Dia masih ada perasaan. Kita bagaimana?
  1. Bang kat lori ada air ke? | Saya jawab cuba pergi ambil kat lori tu.... | Bayangkan air bersih amat diperlukan.
  2. Emmmm dah dapat baju ni kena gi cari beras pula lah.....| Dia nak beras kerana perlu makan nasi
  3. Bang Touchlight ada tak? | Oh....anak muda ini perlukan Touchlight. Kalau nak sedekah mesti bersama bateri ya...
  4. Nak sate...| Gurau anak kecil yang saya anggap serius kerana mereka inginkan yang yang lazat setelah lama menderita selera. Walaupun mereka tahu kami bukan bawa Sate!!
  5. Saya dah redha dengan apa yang berlaku.....Tapi tengoklah habis buku sekolah rosak | Kata seorang guru.
  6. bantu-bantu, angkat-angkat, nak bagi demo (dia orang) makan, angkat | Kata seorang lelaki kelainan upaya ketika mengangkat kotak-kotak air mineral. Bayangkan dia kurang upaya masih ada nilai kemanusiaan...
  7. Kami nak rumah, bukan makanan | Oh....kata seorang lelaki di sebuah kedai makan di Pengkalan Kubor.
  8. Ni dok menong bukan apa...dok mikir masa depan, rumah dah hancur. Tak ada bantal, tilam. Anok nak sekolah pula tu | Anak perempuan di sebelahnya memandang saya dengan renungan pilu. Dia kata akan masuk tingkatan 2 tahun 2015. Ketika itu hari kian gelap di Kampung Laloh....
Air Mineral dan Air Teh


Banyak kita mendengar. Banyak yang kita dengar mencuit hati. banyak yang kita lihat memilukan. Ayuh bantulah walaupun hanya seringgit. Kalau sejuta orang pastinya RM1 jutakan? Hantar kepada badan-badan yang bertauliah. Kerana ramai yang sedang menjadi penjenayah untuk jadi kaya ketika orang lain sedang dilanda musibah...


Mencari keperluan dari NGO yang masuk ke kampung mereka. Kasihanilah mereka!!!

Misi bantuan banjir UKM

31 Disember 2014 | 10.00 pagi

Saya menyertai Misi Bantuan Banjir Kelantan anjuran UKM mulai 31 Disember 2014 hingga 2 Januari 2015. Enam kereta pacuan empat roda (4x4) dan sebuah lori bergerak ke Tumpat Kelantan dan tiba sekitar jam 2 pagi pada 1 Januari 2015 selepas semua orang menyambut tahun baru 2015.

 Ketika tiba di Kelantan menerusi Gua Musang hujan tiada lagi. Banjir telah surut sepenuhnya. Jalan dari Grik Jeli masih ditutup kepada semua kenderaan. Saya tidak dapat hendak membayangkan bagaimana suasana air bah. Yang dapat dibayangkan hanyalah menerusi siaran TV dan laman-laman media sosial.

Banjir memang tidak asing lagi buat rakyat Kelantan. Malahan ada anak menantu yang telah menyediakan bekalan buat keluarga sebelum musim tengkujuh. Kebanyakkan rumah mereka dibina agak tinggi.

Haji Zanuddin Daud salah seorang pegawai misi sering saya tanya dan kata beliau rumahnya di Kampung Ana Tumpat tidak pernah banjir sebab tinggi. Ada kalangan rakyat Kelantan memiliki sampan sendiri untuk menghadapi air bah. Tetapi kenapa kali ini ianya teruk?

Kemusnahan akibat banjir tahun 2014 begitu hebat. Semua orang berkata ia umpama Tsunami. Jika diperhatikan kesan selepas banjir memanglah menggerunkan. Amat sedih dan pilu bila mengenangkan ada yang musnah semua sekali. Cuma korban banjir tidak begitu tinggi mungkin mereka yang terlibat sudah bersedia untuk mengelak sebarang kecelakaan.

Ada tempat telah terputus bekalan
petrol dan diasel selama tiga hari
ketika banjir melanda Kelantan.
 Rakan Jurufoto saya Ikhwan Hashim sebelum banjir menjadi besar telah berada di Kelantan menyertai program masuk U. Malahan beliau masih sempat bermain air bah kerana air belum besar. Selepas beliau sampai di Bangi pada 21 Disember kisah banjir menjadi tajuk utama di media perdana dan media sosial. 

Banyak paparan gambar dan kisah mesej 'WhatsApp' tertera di sana sini. Gambar kebanjiran air bah menyayat hati. Ramai yang gagal menghubungi keluarga selepas itu. Ketika UKM mengadakan Program Membersihkan Taman Tasik Cempaka Bandar Baru Bangi satu tabung telah dilancarkan. Seminggu selepas itu semua masjid di negara kita mengadakan Solat Hajat selepas Solat Jumaat.

Saya tabik dengan rakyat Kelantan yang berada diperantauan. Mereka menggerakkan bantuan cukup cepat. Malahan beberapa masjid, surau dan NGO telah ke Kelantan ketika air bah masih tinggi. Pengarah Pusat Islam UKM dikatakan terperangkap dalam banjir di kampung beliau. Malahan anak saudara saya telah ke Kelantan ketika air masih belum disedut oleh bumi.

Ketika dalam perjalanan ke Tumpat, Haji Abd Razak Hussin Ketua misi kami melahirkan perasaan pesonanya dengan kebiruan langit di sekitar Kuala Lumpur hingga ke Pahang. Langit cukup biru. Saya berkata kepada ahli rombongan ketika dalam kenderaan "Allah telah memakbulkan doa hambanya ketika Solat Hajat Jumaat sebelum itu". Ya, jangan perkecilkan doa kita. Kita mampu berdoa. Allah telah menunaikan hajat hambanya. Allah telah menyedut air yang diturunkan. Lihatlah bumi Allah di semua tempat banjir telah tiada. ke mana kalau bukan kerja Allah?
TNB berkerja keras memulihkan
bekalan letrik di tempat yang dilanda banjir.

Saya tidak terkilan merakam kedaan banjir. Memanglah siapa yang tidak suka kalau dapat merakam gambar orang mengharung banjir separas dada? Siapa yang tidak suka kalau dapat merakam gambar ibu tua didukung ketika banjir besar. Gambar yang berharga. Namun tahukah kita ketika itu nyawa lebih berharga. 

Melihat paras air yang tinggi melepasi paras tiang letrik mana mungkin kita menempuh paras itu. Bayangkan lah kalau bot penyelamat mengharungi kawasan yang penuh dengan tiang letrik dan pokok. Oh agak merbahaya!

Melihat kesan banjir dengan rumah-rumah hancur saya fikir ianya lebih mengharukan.

Banjir meninggalkan tanah di halaman rumah.

Air mata Cikgu Masriza adalah bahasa sayu

1 Januari 2015 | 12 Tengahari:

 Misi bantuan banjir dari UKM tiba di sebuah rumah tepi parit  dari jalan kelihatan banyak kain baju, tilam dan bantal berwarna tanah sedang dijemur pada tembok rumah itu. Kami ke sini kerana beliau adalah salah seorang guru yang mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Tumpat.
Suami Cikgu Masriza menerima sumbangan daripada UKM


Kami ke sini kerana Sekolah Menengah Kebangsaan Tumpat. amat dekat dengan sejarah penubuhan UKM. Sekolah ini pernah menderma untuk penubuhan UKM. Suami Masriza menyambut kami dalam keadaan lumpur tersalut di baju dan badan beliau. Sebuah lori yang terdapat di luar rumah penuh dengan pakai yang telah rosak.
Kemusnahan yang terjadi

Seratus peratus peralatan dalam rumah cikgu Masriza disaluti lumpur. Oh....namun cikgu Masriza menyambut kami dengan senyuman seorang wanita. Kelembuatn wajah seorang wanita Kelantan jelas terpancar. Namun saya dapati air jernih tergenang di kelopak mata. Saya tahu beliau terharu dengan kehadiran kami. Katanya dia redha dengan dugaan ini. Kegentalan hatinya memang terpancar.
Halaman rumah yang dipenuhi tanah


Cikgu Masriza penah datang ke UKM ketika sambutan 44 tahun tahun lepas. Beliau hadir membawa rombongan pelajar sekolahnya.

Khazanah ilmu yang musnah

Apa yang masih ada? Kain baju yang masih elok disidai diampaian. Perabot yang rosak terdapat di sana sini. Tilam dan bantal pastinya tidak boleh diguna lagi......Cikgu Masriza dan suami berhenti membersih rumah kerana melayan tetamu. Sumbangan dari UKM telah disampaikan oleh pegawai misi. Sumbangan ini bukanlah boleh menyelesaikan semua masalah, namun ia mampu menyuntik semangat baru. Pegawai Unit Zakat UKM menyampaikan sumbangan kepada cikgu Masriza. Saya pasti cikgu Masriza akan berdoa kepada penyumbang zakat.
Halaman rumah

Sebagai rekod, Unit Zakat UKM menggunakan hasil sumbangan dari Lembaga Zakat Selangor. Konsep agihan yang diamalkan ialah, Lembaga Zakat Selangor akan  pulangkan semula 50% kepada UKM dengan  pecahan 43.75% untuk agihan dan 6.25% untuk upah pengurusan amil zakat.
Tanah yang masih tertinggal

Sebagai rekod, Unit Zakat UKM menggunakan hasil sumbangan dari Lembaga Zakat Selangor. Konsep agihan yang diamalkan ialah, Lembaga Zakat Selangor akan  pulangkan semula 50% kepada UKM dengan  pecahan 43.75% untuk agihan dan 6.25% untuk upah pengurusan amil zakat.
Haji Abd Razak Hussin melihat paras
air yang ditunjukan oleh Cikgu Masriza
Inilah dugaan Allah kepada keluarga cikgu Masriza. Kami berdoa kekuatan iman akan memberi ketabahan kepada mereka. Saya juga ingin berkongsi perasaan bahawa melihat sendiri kemusnahan ini mengambarkan kemusnahan mangsa-mangsa lain. Ia menjadi iktibar buat semua yang melihat dan membantu.

Halaman rumah
Kalau kita hadir bukanlah melihat pesta banjir tetapi hulurkan apa jua bantuan. Masa ini seringgit akan menjadi pahala anda dan menjadi semangat penyambung hidup kepada mangsa.Kalau saya ke Kelantan pastinya akan membawa keluarga menziarahi rumah cikgu Masriza....

Sabtu, 3 Januari 2015

Kesulitan bekalan air

31 Disember 2014 | 9.45 malam:

Bekalan letrik di Kuala Krai tiada masalah. Sebuah setesen minyak beroperasi seperti biasa. Namun, ketika masuk tandas, air tiada. "Cepat bang saya nak tutup bilik air ini", kata seorang pekerja setesen minyak itu.

Seorang guru membasuh langsir Sekolah Kebangsaan
Kampung Laut, Tumpat, Kelantan
Masuk saja ke tandas apa yang saya lihat ialah longgokkan botol air minum. Mereka menggunakan airnya, dan membuang ke lobang tandas. Kenapa harus jadi begitu ya?

Kolam air Wuduk
di Masjid Kampung Sungai Pinang, Kuala Krai


Sebenarnya bekalan air terputus mungkin pumpnya rosak akibat banjir. Di mana-mana saja tempat yang menghadapi banjir air tiada. Oleh itu kami harus menggunakan kaedah darurat. Gunalah air minuman untuk mengambil wuduk dan membersih hadas kecil...

Namun untuk mandi, membasuh pakaian saya lihat mereka menggunakan air yang bertakung.


Praktiklah amalan wuduk ketika darurat.

Mereka bergelap

31 Disember 2014 | 7.10 malam: Laloh Manik Urai.

Hari telah gelap. Jalan sesak kerana ada jalan pecah. Ketika kenderaan pacaun empat roda UKM berjalan begitu perlahan. Tingkap kenderaan dibuka. Pekan Laloh Manik Urai gelap kerana tiada bekalan letrik. Setesen minyak ditutup.

Ramai mangsa-mangsa banjir berada di tepi jalan. Kelihatan lilin berbalam-balam dari kejauhan. Hati tersentuh melihat satu papan tanda yang tertulis KAMI MAHU BERAS.....

Sudah berapa harikah mereka tidak menjamah nasi?